Pāriet uz galveno saturu
  • LAT
  • ENG
  • Sākums
  • BIEDRI
  • Aktualitātes
  • Iestāšanās
  • Kontakti

Guntars Reinfelds, SELF LOĢISTIKA: smagsvara kokvedēja puspiekabes prototipam ir potenciāls, ja tā būs mērķtiecīga izvēle

27. jūlijs, 2024 pl. 13:07

2022.gadā Cargo Mobile SIA sadarbībā ar SELF LOĢISTIKA SIA izstrādāja inovatīvu risinājumu smagsvara kokvedēja puspiekabei, priekšpusē uzstādot hidromanipulatoru.

Mērķis bija rast tehnoloģisko risinājumu, kas nodrošinās iespējamu sadarbību mežizstrādes un lauksaimniecības nozarēs. Tādejādi arī sekmēt efektīvāku tehnikas izmantošanu dažādu kravu pārvadājumos un mazināt sezonalitātes ietekmi uz darbiniekiem.

Smagsvara kokvedēja puspiekabes risinājums radīts projekta "Inovatīvi risinājumi lauksaimniecības un mežsaimniecības produktu pārvadājumu plānošanā un organizēšanā" ietvaros. Tas tiek daļēji finansēts no Eiropas lauksaimniecības fonda lauku attīstībai Latvijas Lauku attīstības programmas 2014. – 2020. gadam un Latvijā to administrē Lauku Atbalsta Dienests (LAD).

SelfLogistika-smagsvara-kokv-puspiekabe-2022-1__002_.jpeg

Šo divu gadu laikā SELF LOĢISTIKA ir testējusi pirmo prototipu, gan apaļo kokmateriālu kravu pārvadājumos, gan demonstrējusi to lauksaimniecības kooperatīviem. Ar iegūto pieredzi un galvenajiem secinājumiem dalās Guntars Reinfelds, SELF LOĢISTIKA valdes loceklis.

Guntars Reinfelds: Mūsu pieredze loģistikā un apaļo kokmateriālu pārvadājumos ir vairāk nekā 15 gadi. Izprotam nozares problemātiku un esam ieinteresēti meklēt risinājumus, kas ļautu efektīvāk organizēt kravu pārvadājumus. Pēc šīs smagsvara kokvedēja puspiekabes testēšanas secinājumi ir divi. Pirmais - puspiekabei jābūt pielāgojamai individuālai tehniskajai specifikācijai, lai uzņēmumi izvēlētos veikt  šādu investīciju. Otrs - nākotnē ir potenciāls efektīvai sadarbībai mežistrādes un lauksaimniecības pārvadājumos, taču tai ir jābūt mērķtiecīgai izvēlei.

Ja kaimiņš nāktu talkā kārstākajos sezonas brīžos

Latvijā šobrīd ir vairāk nekā 1000 specializēto kokvedēju tehnikas vienības, kuru intensīvais darba laiks ir no stabila sala iestāšanās perioda tekošā gada beigās, līdz, visbiežāk, jūnijam. Mežistrādes nozarē šī sezonalitātes specifika nozīmē divas lietas.  Ziemā trūkst tehnikas vienību, lai nodrošinātu visu nepieciešamo pārvadājumu apjomu. Savukārt, vasarā pēc Līgo svētkiem liela daļa šo tehnikas vienību “stāvēs pie sētas” – tehnikas dīkstāve un šoferi bez darba.

Potenciāls risinājums ir ar specializēto smagsvara kokvedēja puspiekabi ar hidromanipulatoru:

  • Ziemā lauksaimniekiem un lielajām saimniecībām ar tehnikas vienībām, kam visbiežāk ir tikai piekabes graudu (lauksaimniecības produktu) pārvadājumiem, ir iespēja nākt talkā mežsaimniekiem veikt pārvadājumus, izmantojot kokvedēja puspiekabi ar hidromanipulatoru. Kooperatīva ietvaros tā ir arī iespēja būt autonomiem un pašiem apkalpot savus mežus.
  • Vasarā mežistrādes uzņēmumu tehnikas vienības ir pieejamas, lai palīdzētu lauksaimniekiem ar graudu, minerālmēslu, siena vai cita veida kravas pārvadājumiem. Līdz ar to tās ir arī darba iespējas šoferiem visa gada garumā.
  • Piekabe ir noņemama un vilcējam var piekabināt beramo kravu puspiekabi (atbilstošu smagsvara pārvadājumiem), ar ko var transportēt saražoto lauksaimniecības produkciju. Arī tad darbaspēks un vilcējs tiek nodarbināts, vienīgi puspiekabe “atpūšas”.

Tehnoloģiskās priekšrocības, trūkumi un vēlmes

Tā kā prototipa mērķauditorija ir divas dažādas nozares, tad tā potenciālā “aktualitāte” ir lielā mērā atkarīga no iespējām to tehniski pielāgot individuālām vēlmēm. Esošajam prototipa risinājumam ir plusi un mīnusi abās nozarēs, no kā arī izriet potenciāls uzlabojumiem.

MEŽIZSTRĀDE

Priekšrocības: iespēja iekraut vairāk tonnu kravas; sabalansēta krava; liela ietilpība; hidromanipulatora novietojums priekšpusē.

Trūkumi: ne visur var iebraukt (infrastruktūras dēļ), nepieciešams lielāks manevrēt spējas laukums.

Vēlmes: 3.tilts ar grozāmiem riteņiem.


LAUKSAIMNIECĪBA

Priekšrocības: hidromanipulators, ar ko var veikt dažādus kraušanas darbus; dažāda kravas sortimenta iespējas; liela ietilpība; pārvietojamas statnes.

Trūkumi: ja nav mērķtiecīga plāna un vēlmes pilnībā noslogot savu tehniku visa gada griezumā un pašiem pārvaldīt savus mežus, nebūs primārā izvēle.

Vēlmes: sānu borti, lai var veikt minerālmēslu un siena pārvadājumus.

Secinājums – pastāvēs, kas mainīsies

Šī brīža situācija mežistrādes un lauksaimniecības nozarēs skaidri norāda uz to, ka uzlabojumi savstarpējo smago kravu pārvadājumos ir jārod. Cik ātri un efektīvi tas būs, lielā mērā atkarīgs no tehnoloģiskajām iespējām un nozares pārstāvju gatavību ieviest izmaiņas ikdienas darba paradumos, kā arī spējā veikt investīcijas.

No tehniskās puses esmu pārliecināts, ka Cargo Mobile SIA sadarbībā ar METSATEK Latvijā radīs nepieciešamo puspiekabes risinājumu, kas būtu izstrādājams kā pilna kravas platforma ar noņemamiem sānu bortiem, un saglabājot hidromanipulatoru kā opciju.

Jautājums, kāds būs pieprasījums. Jā, investīcija var būt salīdzinoši liela, bet ticu, ka tā atmaksāsies.

SelfLogistika-smagsvara-kokv-puspiekabe-2022__002_.jpeg

Jaunākie ieraksti

  • LNMA biedru gada kopsapulce
    24. feb. 2025
  • Seminārs "Atmežošanas regula un tās prasības"
    19. nov. 2024
  • Latvijas Neatkarīgo mežizstrādātāju asociācijas (LNMA) sporta spēles
    18. sep. 2024
  • Iepazīsties - SIA GRANTIŅI 1
    27. aug. 2024
  • DROŠI DARBI ELEKTROLĪNIJU TUVUMĀ
    15. aug. 2024
  • Guntars Reinfelds, SELF LOĢISTIKA: smagsvara kokvedēja puspiekabes prototipam ir potenciāls, ja tā būs mērķtiecīga izvēle
    27. jūl. 2024
  • SVEIC LABĀKOS LVM KOKMATERIĀLU PĀRVADĀTĀJUS 2023. GADĀ
    11. jūn. 2024

Pirkumu grozs

Pirkumu grozs ir tukšs.

LNMA / Skaistkalnes iela 1 / arturs.bukonts@latvianwood.lv / +371 22015715